Tarikh Terbaik Untuk Berbekam Adalah Pada 17, 19 Dan 21 Bulan Hijrah.(Kalendar Islam)

Wednesday 28 January 2015

On 01:50 by Faiz Al-Hadid in

SLIPPED DISC pada tulang belakang juga dikenalpasti sebagai PID (prolapsed interverterbral disc). Slipped disc merupakan pengalihan nucleus pulposes dari lokasi normal yang duduk di pertengahan disk.

Kebanyakan kes slipped dics berlaku pada tulang belakang di bahagian pinggang, selebihnya pada bahagian tengkuk. Individu yang berisiko ialah mereka yang bekerja mengangkat benda berat, perlu duduk untuk jangka masa panjang, terlalu aktif pada usia muda atau yang pernah mengalami kecederaan atau kemalangan membabitkan tulang belakang. Selain itu, juga faktor penuaan, kelemahan otot stabiliti, posture badan tidak betul dan genetik.

Simptom awal masalah ini ialah sakit belakang yang biasanya dirawat sebagai sakit urat. Selain itu juga, simptom seperti kebas/lemah pada anggota tangan atau kaki akan berlaku.

Sakit belakang boleh diklasifikasi kepada peringkat akut, kronik dan Berulang (recurrent). Sakit akut pada amnya terjadi selepas bersin, batuk kuat, mencangkung untuk lama, atau, apabila angkat sesuatu barang dari lantai (lebih lagi jika barang itu berat).

Senaman khas Sakit Belakang boleh dilakukan pesakit bagi membantu mengurangkan rasa sakit dan mengurangkan risiko komplikasi.

P/s: Berbekam juga dapat mengeluarkan angin (wap patogen) dan darah bermasalah yang terkumpul di bahagian tersebut.


Sebarang pertanyaan, sila mesej di link bawah ini;

PENJELASAN BEKAM DARI SUDUT MEDIK MODEN