Tarikh Terbaik Untuk Berbekam Adalah Pada 17, 19 Dan 21 Bulan Hijrah.(Kalendar Islam)

Monday 1 June 2015

On 15:51 by Faiz Al-Hadid in ,

Keupayaan untuk darah membeku adalah penting untuk kesihatan. Jika berlaku kesan pendarahan cukup lama, ia bertindak untuk membolehkan penyembuhan serta menutup semula sel tisu yang terkoyak dan gumpalan menjauhkan kita dari pendarahan mati akibat kecederaan. Namun jika terlalu banyak darah beku di dalam saluran boleh menimbulkan bahaya kesihatan yang ketara.

Contohnya gumpalan yang terbentuk di dalam saluran darah, biasanya di kaki, menghalang aliran darah, yang membawa kepada sakit dan bengkak manakala meningkatkan risiko embolisme pulmonari - satu keadaan yang mengancam nyawa pesakit, ia bergerak melalui aliran darah dan menghalang arteri penting dalam paru-paru.

Fakta darah
  • Kira-kira 8% daripada berat badan orang dewasa terdiri daripada darah.
  • Wanita mempunyai kira-kira 4-5 liter, manakala lelaki mempunyai kira-kira 5-6 liter. Perbezaan ini adalah disebabkan oleh perbezaan dalam saiz badan antara lelaki dan wanita.
  • Suhu purata ialah 38 darjah Celsius.
  • Ia mempunyai pH 7,35-7,45; menjadikannya sedikit asas (kurang daripada 7 dianggap berasid).
  • Darah keseluruhan adalah kira-kira 4,5-5,5 kali likat seperti air, menunjukkan bahawa ia lebih tahan mengalir daripada air. Kelikatan ini adalah penting untuk fungsi darah kerana jika darah mengalir terlalu mudah atau dengan rintangan terlalu banyak, ia boleh membebankan jantung dan menyebabkan masalah kardiovaskular yang teruk.
  • Darah dalam arteri adalah lebih cerah daripada merah darah dalam vena kerana tahap yang lebih tinggi oksigen yang terdapat dalam arteri.
  • Pengganti buatan untuk darah manusia tidak dijumpai.  
P/s: Dengan kaedah rawatan bekam dapat mengurangkan darah beku kerana darah yang lancar amat penting untuk kesihatan manusia kerana ia bertindak sebagai pengangkutan, perlindungan dan pengatur suhu badan.

PENJELASAN BEKAM DARI SUDUT MEDIK MODEN