Tarikh Terbaik Untuk Berbekam Adalah Pada 17, 19 Dan 21 Bulan Hijrah.(Kalendar Islam)

Saturday 20 June 2015

On 13:33 by Faiz Al-Hadid in

Pesakit mengalami kemalangan motor dan bengkak di bahagian tangan dan bahu. Pesakit kerap berasa terlalu tegang, kebas dan jari tidak dapat lancar pergerakannya di kawasan tersebut. Untuk rawatan kali ini, pesakit diminta untuk melakukan rendaman tangan dengan air panas suam selama 20-30minit untuk surutkan & melancarkan aliran darah yang terkumpul sebelum dibekam.

Setelah dibekam, Gas/wap/angin dan darah yang likat terkumpul di dalam cup tersebut. Hasilnya kaedah bekam ini dapat meredakan dan surutkan bengkak yang dialami oleh pesakit. 

P/s: Alhamdulillah dengan izin Allah SWT, pesakit boleh mengerakkan jari-jarinya setelah dibekam.

Penyakit gangguan saraf mungkin berpunca daripada amalan pemakanan,perlakuan atau kecederaan akibat kemalangan,menyebabkan saraf putus,disaluti lemak atau lendir, menyebabkan tidak dapat berfungsi normal.Kerosakan saraf misalnya mungkin menyebabkan darah tidak dapat berjalan dengan baik ke bahagian-bahagian tertentu di badan.Apabila saraf tidak berfungsi seperti biasa,badan terdedah kepada berbagai jenis penyakit saraf seperti krem(kreme),sakit sendi,sengal-sengal tulang(rheumatism),lenguh-lenguh badan,kebas kaki tangan(numbness),sakit kepala(headache),sakit pinggang (lumbago),lemah alat kelamin(impotency),lemah urat peranakan, lumpuh (paralysis), tergeliat(streaching) dan lain-lain.

PENJELASAN BEKAM DARI SUDUT MEDIK MODEN