Tarikh Terbaik Untuk Berbekam Adalah Pada 17, 19 Dan 21 Bulan Hijrah.(Kalendar Islam)

Saturday 4 July 2015

On 14:50 by Faiz Al-Hadid in ,

SECARA analogi, adalah tidak keterlaluan jika mengibaratkan tubuh manusia seperti kereta. Bagi kereta yang sudah sampai jarak kilometer perjalanan yang perlu diservis, pemiliknya perlu menghantar kenderaan itu ke bengkel untuk pemeriksaan komponen, menukar minyak enjin dan sebagainya.

Jika rutin tersebut diabaikan, pasti lambat laun jentera tersebut akan hilang prestasi seterusnya 'meragam'.

Minyak hitam terlalu kotor, maka ia akan merosak sistem engin tersebut. Begitu juga dengan tubuh manusia. Darah yang mengalir di dalam tubuh umpama minyak enjin bagi memastikan kelancaran fungsi setiap organ. Jika tidak pelbagai penyakit akan menyerang dan membuatkan aliran darah tersumbat dan tersekat.

Setitik darah sudah mampu menentukan pelbagai jenis penyakit, apatah lagi lebih 72 jenis penyakit berpunca daripada darah dan toksik dalam darah itu sendiri.

Darah terdiri daripada 40 peratus pepejal (sel darah) dan 60 peratus cecair (plasma). Ia berfungsi membekalkan oksigen, zat makanan dan menjadi medium untuk seluruh sistem organ dalam badan manusia.

P/s: Kaedah berbekam adalah mengeluarkan darah untuk melancarkan aliran darah dalam badan dan bertindak membersihkan darah daripada radikal bebas yang boleh mengganggu penyerapan ubat bagi mereka yang sedang mengambil ubat-ubatan.

PENJELASAN BEKAM DARI SUDUT MEDIK MODEN