Tarikh Terbaik Untuk Berbekam Adalah Pada 17, 19 Dan 21 Bulan Hijrah.(Kalendar Islam)

Tuesday 3 November 2015

On 12:23 by Faiz Al-Hadid in

Alhamdulillah, adik ini merupakan pesakit tumor otak tumor (Brain Tumor) telah menjalani rawatan sebanyak 2 kali. Amat suka berbekam, katanya badannya mulai berpeluh dan merasakan aliran lancar setelah berbekam.

Sebelum ini, pesakit telah menjalani rawatan pembedahan untuk membuang tumor di otaknya, serta rawatan radioterapi dan kemoterapi. (Menyebabkan badannya menjadi terlalu lemah)

Fakta: Gejala ketumbuhan otak mungkin disebabkan oleh tekanan yang meningkat akibat sekatan pengaliran bendalir serebrospina dalam otak. Apabila ini berlaku, kanak-kanak akan mengalami sakit kepala, muntah-muntah, cepat marah, mengantuk, sawan dan juga tidak sedarkan diri.

Jika tumor berlaku di kawasan serebelum yang berkaitan dengan keseimbangan, kanak-kanak akan menjadi lemah dan mempunyai gaya jalan yang tidak stabil.

P/s: Tumor otak ialah tumor pepejal yang paling biasa terjadi pada kanak-kanak. Mereka berpunca daripada sel-sel di dalam otak dan boleh jadi benigna atau malignan. Walau bagaimanapun, gejala mereka mungkin sama kerana saiz dan lokasi di dalam otak.

PENJELASAN BEKAM DARI SUDUT MEDIK MODEN