Tarikh Terbaik Untuk Berbekam Adalah Pada 17, 19 Dan 21 Bulan Hijrah.(Kalendar Islam)

Thursday 16 June 2016

On 22:16 by Faiz Al-Hadid in ,


Tekanan darah tinggi adalah masalah besar. Pada peringkat awal, anda mungkin tidak terlalu risau sebab anda tidak akan merasakan sebarang gejala tekanan darah tinggi.

Saluran darah adalah fleksibel dan dapat mengendur atau mengecut untuk memastikan pengaliran darah berlaku dengan lancar. Saluran darah menerima kuasa tolakan terhadap dinding saluran yang berterusan disebabkan oleh mekanisma pam jantung. Disebabkan oleh sebab-sebab tertentu, aliran darah anda mula mengenakan tolakan yang berlebihan terhadap dinding saluran darah. Apabila ini berlaku, bermulalah hipertensi.

Bagi jangka masa panjang, tekanan darah tinggi yang berterusan akan mengakibatkan kerosakan pada organ dalaman seperti buah pinggang, jantung dan otak. Proses ini berlaku berterusan walaupun anda tidak merasa apa-apa secara luaran.

Perkara yang menakutkan adalah, anda mungkin menghidap tekanan darah tinggi tanpa mengetahuinya. Tanpa rawatan, tekanan darah tinggi sedikit demi sedikit akan merosakan sistem badan kita.

Sekiranya anda berumur 30 ke atas, buat pemeriksaan tekanan darah setiap tahun. Sekiranya bacaan tekanan darah adalah normal, sambung pemeriksaan setiap tahun.

Dengan BERBEKAM juga dapat membantu mengurangkan tekanan darah tinggi.

PENJELASAN BEKAM DARI SUDUT MEDIK MODEN