Tarikh Terbaik Untuk Berbekam Adalah Pada 17, 19 Dan 21 Bulan Hijrah.(Kalendar Islam)

Sunday 21 October 2018

On 16:33 by Faiz Al-Hadid in ,

Racun atau bisa ular tersimpan pada kelenjar yang terletak di kiri dan kanan pipi dan disalurkan ke taring melalui duktus. Seekor ular berkeupayaan mengawal jumlah bisa yang disuntikkan ke tubuh mangsa dan biasanya tidak akan menghabiskan kesemua bisa pada satu gigitan.

Bisa ular biasanya mengandungi bahan-bahan racun haemotoksin, neurotoksin dan myotoksin. Kesemua racun ini terdapat pada setiap ular tetapi hanya salah satu daripadanya lebih dominan dan mendatangkan kesan kepada mangsa - bergantung kepada jenis ular.

Ular dari keluarga Elapidae mempunyai bahan racun saraf (neurotoksin), keluarga Viperidae pula bahan racun jenis darah (haemotoksin) manakala keluarga Hydropidae pula mempunyai bahan racun otot (myotoksin).

Di samping bahan-bahan ini, bisa juga mengandungi sejenis enzim yang dipanggil hyaluronidase yang bertindak sebagai mangkin bagi meningkatkan penyebaran bisa ke saluran darah ataupun saraf. Bisa ular mempunyai dua fungsi yang utama:
  • Bertujuan melumpuhkan atau membunuh mangsa.
  • Bertindak sebagai ejen penghadaman.
Nota: Keracunan yang teruk dapat dikenal pasti dengan tanda-tanda toksin saraf dalam masa 1 jam dan Antivenin adalah dadah yang diproses khas dari bisa ular yang boleh digunakan sebagai antidot kepada gigitan ular.

Kajian dari pakar perubatan masa dulu dan masa kini, bisa ular boleh menjadi keluarkan melalui berbekam kepada orang yang terkena patuk ular jika dilakukan dengan segera.

Banyak risalah perubatan Arab yang diterjemahkan ke dalam bahasa Latin dari lewat kesebelas hingga awal abad keempat belas membincangkan rawatan ular. Pengaruh mereka sangat besar, kerana mereka membentuk sebahagian besar kurikulum universiti.
Abad kesepuluh ini Kitāb al-Maliki daripada 'Alī ibn al-Abbas al-Majusi (dikenali sebagai Haly Abbas di Barat) telah diterjemahkan dua kali, pertama oleh Constantine Afrika pada abad kesebelas selewat Pantegni dan pada abad kedua belas oleh Stephen of Antioch sebagai Liber regalis,The Pantegni dibincangkan gigitan daripada orang yg masih hijau ular dan ular lain, bersama-sama dengan gigitan haiwan lain, termasuk lelaki dan monyet. Dua risalah oleh Rhazes (Abū Bakr Muḥammad ibn Zakariyā al-Rāzī, 865-925) yang merangkumi rawatan ular telah diterjemahkan sebagai konteks Liber (Kitāb al-Ḥāwī fī al-Ṭibb) dan Liber ad Almansorem (Kitāb al -Manṣūrī fī al-Ṭibb). Kerja-kerja lain diterjemahkan merangkumi Avenzoar ini Al-Taysir, Albucasis ini pembedahan On , Qusṭā ibn Luqa ini On Physical huruf kembar dan Averroes ini De venenis et theriaca .

The Canon of Medicine yang sangat berpengaruh dan komprehensif oleh Avicenna (ibn Sina, c. 980-1037) menarik Paul Aegina, Philumenus, dan penulis lain ketika membincangkan gigitan haiwan terutama patukan bisa ular.

Sumber: Toksikologi & Rawatan 




Pengekstrakan Selamat Venom dan Racun secara pam (Cupping Suction Techniques)

Pilih salah satu daripada empat cawan plastik yang terbaik meliputi kawasan yang digigit, pasangkannya ke pam, kemudian tekan saja pelocok dengan ibu jari anda. Pam Extractor akan dengan cepat dan berkesan mengeluarkan racun dan racun dari bawah kulit anda.



Extractor paling berkesan boleh mengambil racun dari bahagian-bahagian tubuh yang berada di luar kawasan otot. Di kawasan otot badan seperti otot betis, racun memasuki sistem peredaran jauh lebih cepat dan Extractor tidak berkesan jika lambat mengeluarkan racunnya.

PENJELASAN BEKAM DARI SUDUT MEDIK MODEN